wine-banner

יין ושות’

מאת: סמדר שני Smadar Shani 

 

יקב רמת הגולן
טיפים לארוחת החג מיקב רמת הגולן

אירוח מושלם מתחיל בתכנון נכון. בין אם מדובר בחומרי הגלם הטובים ביותר לארוחה, הכלים הנכונים והמפיות התואמות, כדאי שהכל יהיה כמו שצריך עד הפרט האחרון ויין ישראלי טוב הוא חלק בלי נפרד מהתמונה הכוללת.
יקב רמת הגולן מציע טיפים לארוחת חג מושלמת. כיצד לגשת לתכנון ובחירת היין לשולחן החג, כמה בקבוקים צריך, איזה סגנונות מומלץ ועוד.

תכנון היין כחלק מהארוחה מתחיל באופי שאנו רוצים להעניק לארוחת החג ובבחירת התפריט: ארוחה בשלבים, בופה עשיר משתתפים או סגנון הכל על השולחן. לדוגמא, ארוחת שלבים עם פתיח, ראשונות עיקריות וקינוחים, כדאי לבחור בכמה סוגי יין להעצמת החוויה, לסגנון בופה ניתן לבחור יין אדום אחד ולבן אחד, ולסגנון הכל מכל – יין אחד בדרך כלל עושה את העבודה.

קיבצנו עבורכם כמה רעיונות כיצד לגשת למשימת בחירת היין:

כלל אצבע: בקבוק יין מספיק לשש כוסות יפות מאד, כך תוכלו לחשב את כמות היין שתצטרכו.  

 איך בוחרים כמה מבלבל יכול להיות לעמוד מול מדפים עמוסי יינות שונים ולא למצוא את עצמך? להלן כמה שיטות שיכולות לעזור.

לפי מחיר אם צריך להעניק כלל אצבע, יקר זה לא תמיד יותר טוב. יחד עם זאת, בדרך כלל בכל הנוגע ליינות יקב רמת הגולן, ככל שעולים ברמת המחיר כך גם עולה מורכבות היין ובדרך כלל ביין ישראלי, משך זמן היישון בחביות עץ אלון. אין מניעה מיינות נגישים וקלים כמו הר חרמון אדום או לבן, ולמי שמעוניין לעלות ברמת המורכבות, סדרת גמלא תמיד מתאימה.
למי שמעריך ואוהב, יינות מסדרת ירדן וכרם יחיד יכולים להפוך את הארוחה לאירוע משמח במיוחד- את אלו ניתן וכדאי לרכוש בחנויות היין המתמחות.

לפי קהל היעד לנו כמארחים יש יד באופי הארוחה. אם מדובר במביני עניין, נסו ללכת על מגוון ויינות מיוחדים, כמו T2 מסדרת ירדן או ירדן מרלו מכרם אורגני אודם. לקהל צעיר ולארוחה טרנדית, אל תשכחו לכלול יין מבעבע להתססת העניינים, כמו גמלא השמורה ברוט. למצב שבו פשוט רוצים יין שכולם יאהבו, קברנה סוביניון גמלא תמיד קולע למטרה.

לפי זני ענבים

יין אדום

קברנה סוביניון ומרלו הם המובילים בימים אלו. קשה לאפיין במילה אחת זני ענבים, וזה גם תלוי באופיו של כל יצרן, אבל בגדול, לכל זן יש את מאפייני טעם שלו וסגנונות היין שניתן להפיק ממנו. כך למשל לאוהבי הקברנה סוביניון, אפשר למצוא יינות קלילים ממנו ועד עוצמתיים ובעלי נוכחות מרשימה.

ביין אדום הכי קל ללכת על קברנה סוביניון או/ומרלו. ירדן מרלו – יצירה בכוס.  יין מורכב אבל טעים ונגיש לכולם. זן נוסף מעניין הוא הסירה, ואם בסירה עסקינן אז אנו ממליצים על ירדן סירה כרם בראון – אם רוצים ממש להרשים אז ליין הזה יש מרקם של קטיפה. והוא בא באריזה  חגיגית, עם תעודת זהות מרשימה עטירת מידע כגון מרכבי היין, אזור הגידול- יין זה משולם למתנה יוקרתית לחג.

פינו נואר למשל הוא זן נישה, שמתאים למי שמחפש יינות עדינים אך מתוחכמים, שטעמי הפרי אינם הדבר שמנחה אותם. למתחילים – כדאי לנסות את פינו נואר מסדרת גמלא ולאלו שמכירים ואוהבים – ירדן פינו נואר מראה את היופי של יין שניתן להפיק באזורים קרים כמו רמת הגולן.

יין לבן

שרדונה וסוביניון בלאן הם המובילים בקטגוריה זו, סוביניון בלאן תמיד ילך  לכיוון יבש ממש, מרענן וחמצמץ,
ירדן  סוביניון בלאן 2018 מציע חוויה יוצאת דופן קליל פירותיי ומלא טעמים וארומות. ושרדונה יעניק נוכחות רבה יותר. ירדן שרדונה יעניק חוויית טעם עשירה המצוינת לליווי ארוחה.
לאוהבי המתקתקות, ירדן גוורטרמינר הוא יופי של יין, חצי יבש , קליל  מתאים בול לשלהי הקיץ הישראלי.

מילה על בלנדים ודעות קדומות: בניגוד ליינות זניים שמורכבים לפחות מ- 85% מזן אחד, יינות רב-זניים מורכבים מכמה סוגים של זני ענבים, כל אחד מהם מעניק את תרומתו לאופי היין הסופי. יינות אלו יכולים להיות קלים או בעלי חוויית שתייה נוכחת יותר, וניתן להקביל זאת לחוויית בישול עם מרכיב אחד דומיננטי, לעומת תבשיל קדירה הכולל מרכיבים רבים וכל מרכיב מעניק את שלו להרמוניה. בהחלט לא מדובר בשאריות של חומרי הגלם או כל תאוריה שכזו.

והעיקר, שתו יין טוב, שאתם אוהבים

חג שמח! ממשפחת יקב רמת הגולן

אדמה על פני סלע וולקני מאוורר מעניק לכרם איכות ייחודית ויוצאת דופן.המשמעות של “בלאן דה נואר” הינה יין לבן המופק מענבי יין אדום.היין מורכב מ- 2 זנים : 60% קברנה פרנק , 40% קברנה סוביניון , ייבול נמוך על טרואר ייחודי זה, טכנולוגיה חדישה ועשייה קפדנית מעניקה יין ייחודי בעל צבע וורדרד ארומה פרחונית טעמים מורכבים וסיומת ארוכה ונעימה .יין יבש, אלכוהול: 13%

750 מ”ל, מחיר: 79 ש”ח

מאת : אפי כוץ, סומלייה מסעדות ומלון היוקרה הירושלמי ממילא.

אם יש דבר אחד שההגדה של פסח מלמדת אותנו הוא חשיבות היין בארוחה, אפי כוץ, סומלייה מסעדות ומלון היוקרה הירושלמי ממילא, ממליץ לכם על ארבע יינות ישראלים כשרים בקטגוריות מחירים שונות, שינעימו לכם את קריאת ההגדה

המלצה ליין לפסח אפי כוץ, סומלייה מסעדות ומלון היוקרה הירושלמי ממילא.

אפי כוץ, סומלייה מסעדות ומלון היוקרה הירושלמי ממילא. קרדיט צילום מאיר בולקה

 אם יש דבר אחד שההגדה של פסח מלמדת אותנו הוא חשיבות היין בארוחה, לא רק מהפן הגסטרונומי המתאים יין וסוג אוכל זה לזה, אלא דוקא מהפן החברתי.
בהגדה של פסח לפני כל קטע בעל משמעות וחשיבות בהגדה מוזגים כוס יין ובסופו שתיית כוס היין כולם יחד, כשרוצים לברך על משהו שקרה או סתם אמירה חשובה ההגדה של פסח מדגישה לנו את חשיבות כוס היין שביד ולכן בהמלצותיי לארבע כוסות  בחרתי ביינות עם אמירה ברורה.

כוס ראשונה–  את הכוס הראשונה אנו שותים על בטן ריקה ולאחריה מתחילים לקרוא את ההגדה, זמן מעולה ליין קליל ואף מעט מתקתק, יקב טורא, מאונטיין וויסטה רוזה חצי יבש, 2018 רוזה נהדר שמגיע בדיוק בזמן בפתיחת הערב, מתקתק קליל ובעיקר בעיקר טעים.

המלצה ליין כשר לפסח יקב טורא, מאונטיין וויסטה רוזה חצי יבש, 2018

יקב טורא, מאונטיין וויסטה רוזה חצי יבש, 2018

כוס שנייה – את הכוס השנייה אנו מוזגים רגע לפני ה”מה נשתנה” וממש שנייה לפני שמתחילים בארוחה, לרגע הזה אני מחפש אפירטיף לא מדי קליל ושיהיה ירקרק עם חומציות די גבוהה כדי לפתוח לנו את התאבון, יקב שירן, טריאדה 2018 יעשה את העבודה, יין נהדר העשוי משלושה זני ענבים: שרדונה, וויוניה וסמיון כולם ללא חבית שיחד שולבו בצורה מושלמת לבלנד לבן מאוזן עם תחושה מעט ירקרקה, מינרלית ועם הבלחות של פרי הדר, פשוט כיף!

יין ישראלי כשר לפסח מומלץ יקב שירן, טריאדה 2018

יקב שירן, טריאדה 2018

כוס שלישית– את הכוס השלישית אנו מוזגים כבר בשלב הארוחה, וכאן הגיע הזמן ליין האדום. ומכיוון שלכל עדה יש את מאכלי הפסח המסורתיים שלה  צריך למצוא את היין שנמצא בדיוק באמצע שמצד אחד מאוזן במידה הנכונה ומצד שני לא “יותר מדי” משום דבר כדי שיתאים למאכלים השונים שעל שולחן החג ו”ישחק” עם הטעימים השונים יקב רקנאטי, קריניאן פרא כרם בעל 2016, בהחלט ישחק את המשחק הגוף המלא, הצבע העמוק, טעמי התבלינים והאדמתיות יחד עם הפרי השחור שמשתלבים יחד ליין רך עשיר ומלא. בהחלט יתאים לכל ארוחת חג ובעיקר כשלא מחפשים את תחושת הכבדות ביין…

יין ישראלי כשר לפסח מומלץ יקב רקנאטי, קריניאן פרא כרם בעל 2016

יקב רקנאטי, קריניאן פרא כרם בעל 2016

כוס רביעית – הכוס האחרונה לערב (רק לפי האגדה…) חלק מהציבור יאהבו לסיים במשהו מתוק אני דוקא מאמין שהכוס האחרונה היא החותמת המסיימת של הארוחה והטעם שהיא תשאיר יישאר איתנו עד לסוף הלילה ולכן אני מחפש את היין שישאיר לי בפה טעם של עוד. יקב רמת הגולן, ירדן כרם בר-און, סירה 2015, יין עוצמתי, עשיר ומורכב העשוי מ100% ענבי סירה שגדלו בכרם יחידנית אחת ספציפית ברמת הגולן בשם כרם בר-און הידועה באיכות הגבוהה שלה. היין מלא בטעמי פרי, חביות העץ מורגשות במיטבן ובכללי היין משדר איכות ללא פשרות וטעמים מדויקים ומאוזנים בהרמוניה מושלמת. בהחלט יין לסיום לילה שכזה.

יין ישראלי כשר לפסח מומלץ, יקב רמת הגולן, ירדן כרם בר-און, סירה 2015,

יקב רמת הגולן, ירדן כרם בר-און, סירה 2015,

יין יקב רימון
יין בלאן דה נואר של יקב רימון

יין בלאן דה נואר,מופק מחלקה ייחודית על צלע ההר הבנוי ברובו מסלע שנוצר מהתפרצות וולקאנית.מעל פלאטו דלתון בגובה של 870 מ’ מעל פני הים.עם תצפית מדהימה לאגם דלתון.האדמה עליה נטועים הגפנים עשירה במינרלים ומנוקזת היטב.שילוב של מנות קור, רוח מערבית ומעט אדמה על פני סלע וולקני מאוורר מעניק לכרם איכות ייחודית ויוצאת דופן.המשמעות של “בלאן דה נואר” הינה יין לבן המופק מענבי יין אדום.היין מורכב מ- 2 זנים : 60% קברנה פרנק , 40% קברנה סוביניון , ייבול נמוך על טרואר ייחודי זה, טכנולוגיה חדישה ועשייה קפדנית מעניקה יין ייחודי בעל צבע וורדרד ארומה פרחונית טעמים מורכבים וסיומת ארוכה ונעימה .יין יבש, אלכוהול: 13%

750 מ”ל, מחיר: 79 ש”ח

יין יקב party_time 1848
Party Time 1848 לפורים

לרגל פורים, אנו ממליצים לכם לחגוג עד דלא ידע עם 1848 Party Time יין שמיועד למסיבות של יקב הפרימיום 1848.

לכבוד חגיגות ה-170 שנה של מסורת יין משפחתית העוברת במשפחתו של הבעלים יוסי שור כבר 8 דורות, השיק היקב את סדרה 6 הכוללת בלנדים מיוחדים, המתאימים לסיטואציות מרגשות בחיים. 1848 Party Time מתאים במיוחד במינו עבור האירוע החברתי הבא שלכם. סירה ארגמן (2014) מתאים במיוחד לחגיגות.יין שהתיישן בחביות עץ אלון צרפתיות למשך 16 חודשים שבסיומו התקבל יין ייחודי, עוצמתי, בעל גוון ארגמני חזק ומשופע בטעמים עזים ומתובלים, בעל 14.5% כהל.

 Party Time 1848

ניתן להשיג בחנויות היין המובחרות

כשר בהשגחת בד”ץ עדה חרדית ובית יוסף

 750 מ”ל. מחיר 99 ₪

יין חדש יקב כרמל
יקבי כרמל משיקים את סדרת Excellence

יקבי כרמל משיקים את Excellence סדרת יינות חדשה המורכבת מזנים מובילים מוכרים ונגישים. מאופיינים בניחוחות פרי בולטים וטעם עשיר המספקים חווית יין נעימה ואלגנטית, המתאימה לכל חך. היינות יוצרים מפגש מרתק בין שני זנים היוצרים הרמוניה בבקבוק, יינות פירותיים וארומטיים, שילוו היטב מנות ים תיכוניות עשירות. הסדרה כוללת שני יינות: בלנד אדום, המורכב משיראז וקברנה סוביניון, ובלנד לבן, המורכב מריזלינג שרדונה.

יפתח פרץ היינן הראשי של יקבי כרמל אמר היום : “בסדרת Excellence חיברנו את זני הענבים האהובים, ויצרנו יינות שיתאימו בהרמוניה לאקלים החם ולמנות הים תיכוניות העשירות. יינות שיביאו לחיק החם של המשפחה, וגם לקהל צעיר, שפע של ערבים נעימים ורגעי שמחה.”

טמפרטורת הגשה: 16 מעלות

מחיר מומלץ לצרכן: 25 שקלים

ניתן להשיג את סדרת היינות ברשתות השיווק המובילות

על יקבי כרמל

יקבי כרמל הוא יקב שפועל באדיקות 137 שנים מבלי לפספס אף בציר אחד כל השנים. יקבי כרמל מטפחים כרמים במיטב אזורי היין בישראל, עם 108 כורמים, ומפעילים ארבעה יקבים: היקב המרכזי בזכרון יעקב, יקב אלון תבור בגליל, יקב קאיומי בגליל העליון ויקב יתיר בתל ערד.

היקב ההיסטורי הגדול של המדינה, ממשיך להשתדרג ולעבור מהפך בעשורים האחרונים ומייצר כיום יינות בסדרות שונות, מיינות שולחנים בסיסיים ועד ליינות סופר פרמיום, המייצגים אזורי יין הטובים בישראל וזוכים להצלחות מקומיות ובינלאומיות רבות, ולפרסים ותעודות הוקרה בתחרויות בארץ ובעולם כולו. בין הסדרות המובילות של היקב: Selected, Private Collection, הסדרה האזורית ועוד.

יקב ברקן יין סדרת אטיטיוד
יקב ברקן מציג בציר חדש לסדרת   Altitude

יקב ברקן מציג בציר חדש לסדרת   Altitude

ברקן היקב הישראלי המעוטר ביותר בתחרויות יין בינלאומיות, משיק לקראת ראש השנה
בציר חדש לסדרת היוקרה  Altitude

Altitude +585 Cabernet Sauvignon 2014

Altitude +624 Cabernet Sauvignon 2014

Altitude +720 Cabernet Sauvignon 2014

שלושת היינות בסדרה מעולים ומאפשרים השוואה בין שלושה יינות  100% קברנה סוביניון מאותה שנת בציר שעברו תהליכי הכנה ויישון זהים ונבצרו משלושה כרמים בגבהים שונים.

שלושה היינות נקראים על שם גובה הכרם שבו גדלו הענבים מכרמי העילית של היקב.

הסדרה זכתה לאורך השנים במעל 100 מדליות בתחרויות יין בינלאומיות בארץ ובעולם.

היין מגיע במארז מהודר

מחיר מומלץ: 120 ₪

להשיג בחנויות היין והאלכוהול המובחרות

יין לולנטיין חג האהבה
יין לאוהבים For Tow 1848

לרגל הולנטיין, חג האהבה הבינלאומי, אנו ממליצים לכם לחלוק יין שמתאים לרגע של שניים עם יין For Tow  של יקב הפרימיום 1848.

לכבוד חגיגות ה-170 שנה של מסורת יין משפחתית העוברת במשפחתו של הבעלים יוסי שור כבר 8 דורות, השיק היקב את סדרה 6 הכוללת בלנדים מיוחדים, המתאימים לסיטואציות מרגשות בחיים. 1848  For two מתאים במיוחד לאירוע זוגי, דייט ולחגיגות יום האהבה. צבעו סגול עמוק מלא טעמים פרחוניים ועדינים, בעל גוף עגול ורך עם סיומת מלטפת וקטיפתית. בתחילת התהליך, זני הענבים המובחרים, הפטיט סירה והפטיט בורדו מותססים בנפרד, אך בסופו משלבים את השניים, שהופכים לארומה מיוחדת שמחזקת את ה-ביחד.

 FOR TOW 1848  

ניתן להשיג בחנויות היין המובחרות

כשר: בהשגחת בד”ץ עדה חרדית ובית יוסף

 750 מי”ל. מחיר 99 ₪

יקב טפרברג מארז יין לחג
יקב טפרברג – מארז מתנה לחג

יקב טפרברג מציג מארזי שי לראש השנה מארזי שי חגיגיים ומהודרים ממבחר יינות היקב.

מארז יינות סדרת  IMPRESSION הכולל בקבוק בלנד אדום (קברנה סובניון – מרלו) בקבוק בלנד לבן (סוביניון בלאן – שרדונה) 2 גביעי יין איכותיים

מחיר : 99 ₪  

ניתן להשיג בחנויות היין המובחרות ובחנויות המתמחות.

ארומה

הארומה היא מושג המתאר למעשה את הריחות המאפיינים כל זן ענבים או יין . הארומות נקלטות בחלל האחורי של הפה ומשם מועברות לחלל האף על מנת שנוכל לזהות אותן. אין הן קשורות כלל לטעמיו הבסיסים של היין, למתיקות, לחמיצות, למרירות ולמליחות.

הארומות הן נדיפות מאוד בטמפרטורת החדר ולכן מומלץ להגיש את היין בטמפרטורה המתאימה.

שלושה סוגי ארומות המקובלים:

1.ארומות ראשוניות – מקורן בענב עצמו.

2. ארומות שניוניות – מקורן בהתססה עם השמרים.

3. ארומות שלישוניות – מקורן בהתיישנות בחבית האלון ובמורכבות שנוצרה ביין המוגמר.

wine-1

טעמים

הטעמים הבסיסיים שאנו טועמים נקלטים על גבי הלשון במה שמכונה קולטני בלוטות הטעם. על גבי הלשון ישנם בין 50 ל 500 קולטני טעם וישנם שלושת טעמים עיקריים הנקלטים בטעימת יין:

  • מתיקות
    סוכר שאריתי או סוכר שמוסיפים ליין הם מקורות למתיקות הנקלטים בקצה הקדמי ביותר של הלשון. גם האלכוהול של היין מעט מתקתק ומוסיף מתיקות ליינות בעלי ריכוז אלכוהול משמעותי.

  • חומציות
    חומציות היא תכונה המעניקה ליין חלק מטעמו במידה הנכונה וביחסים הנכונים ותורמת לאיזון עם האלכוהול, נוסף לרעננות וטריות. החומציות מבטיחה ליין את היכולת להתיישן, בעיקר חומצת טנין, עודף חומציות לעומת זאת פוגם באיכות היין ובטעמו. לרמת החומציות חשיבות רבה בקביעת מועד הבציר, היות והיינן שואף לאיזון האופטימלי בין רמות החומצה לכמות הסוכר בענבים.
    החומצה ביין אחראית בין השאר לשמור על רעננותו וטריותו של היין כאשר נמצא בבקבוק וכאשר נמזג אל הכוס.
    ישנם זני ענבים הידועים בחומציות גבוהה יותר מזנים אחרים ולכן זהו טעם נרכש.

  • מרירות
    המרירות מורגשת בחלק האחורי של הפה ומקורה בגורמים הבאים:
    בזן ענבים עשיר בטאנינים שעשוי להיות מריר, באזור גידול הגפן- באזורי גידול קרירים הפרי יבשיל פחות וכמות הטאנינים תהיה גבוהה יותר, ובחרצני הענב וקליפתו ישנה מרירות.
    ישנם זני ענבים הידועים כיותר מרירים מאחרים, דוגמת המרלו.

גוף

גוף מתייחס לתחושה היחסית של היין כאשר הוא נמצא בחיך שלנו. גוף היין הינו סך המרכיבים שבו שאינם מים, בדרך כלל גוף כבד ומלא של יין אדום מתייחס לאחוז האלכוהול הגבוהה שבו . ככל שיהיה יותר אלכוהול ביין הגוף שלו יהיה מלא יותר. (מעל 13%).

יינות ישראלים אדומים בעלי גוף מלא, הם בעלי 14% אלכוהול ויש כאלו שמכילים אחוז אלכוהול גבוה יותר.

ביינות לבנים, המונח גוף מתייחס לגוף בינוני או קל.

שרדונה יכול לפתח יין בעל גוף מלא, לעומת סוביניון בלאן שניחן בגוף קל ולעומתו שרדונה שיכול לפתח יין בעל גוף מלא.

 

wine-2

קברנה סובניון  – Cabernet Sauvignon

זן ענבים אדום, אשר מקורו בבורדו אשר בצרפת. במקור הוא השליט הבלתי מעורער של הגדה השמאלית בבורדו, אותה גדה שחוצה נהר הגראון. עד לפני כמה שנים חשבו שמקור הזן בגפן הרומאית העתיקה שהביאו הרומאים לצרפת. כיום מחקרים מודרניים יותר מראים שהוא צאצא של קברנה פרנק וסוביניון בלאן וזה רק מהמאות האחרונות.

זהו זן אציל, אשר נפוץ בכל רחבי העולם, הן באזורים קרירים והן באזורים חמים. סתגלנות ופרי שופע הפכו אותו לזן הבינלאומי הפופולארי מכולם.

קברנה סוביניון מכיל כמות טאנינים גדולה ולכן מקבל צבע עמוק, טעמים וארומות ומתיישן נהדר לשנים ארוכות.

מרלו – Merlot

זן ענבים אדום, אשר מקורו בבורדו אשר בצרפת. בדומה לאחיו, הקברנה סוביניון השליט של הגדה השמאלית בבורדו, המרלו שליטה של הגדה הימנית אזר חוצה נהר הגראון. המרלו נוטה להבשיל מוקדם יותר מהקברנה סוביניון ולכן הוא שופע ועסיסי. זהו אחד מהזנים האצילים הנפלאים שתמיד אינם מוערכים מספיק.

לרוב בשל נטייה ייננית לקחת את המרלו לבשלות יתר מאשר עידון או שילוב בממסכים שונים.

סומלייה – Sommelier 

שם למומחה יין מדופלם (תואר סומלייה) שלרוב פועל בתחום המסעדות, בשירות ובניהול מחלקת היין של המקום.

שארדונה

הנפוץ והפופולארי ביותר מבין היינות הלבנים.

מגודל בכל ארצות שמגדלות יין.

בוז’ולה

הבוז’ולה הוא חבל ארץ צרפתי השוכן במזרח ארץ היין, במחוז בורגון בו מייצרים כמה מהיינות המפורסמים בעולם ביניהם את יין הבוז’ולה. זהו יין צעיר, לא מתוחכם, שזכה לגימיק שיווקי ייחודי, שמצוין כל שנה תחת חגיגות בוז’ולה, בשבוע השלישי של נובמבר, בדיוק בדקה אחת לחצות, מתחילות חגיגות הבוז’ולה.

כאשר הכריזו יצרני הבוז’ולה בצרפת על התאריך המדויק, התחילו להקפיד על יום טקס ההשקה, שהפך לטקס מסורתי וזוכה לתשומת לב והתרגשות,

מצרפת התפתחו חגיגות בוז’ולה ללילה של חגיגות בכל העולם.

בקבוק

בקבוק יין סטנדרטי מכיל 750 מ”ל. ישנם גם בקבוקים שתכולתם 375 מ”ל, בקבוקים אישיים, שתכולתם 187 או 200 מ”ל, ובקבוקים כפולים (המכונים “בקבוקי מגנום”) שתכולתם 1.5 ליטר. לעיתים נדירות (במיוחד ביינות קינוח) משתמשים בבקבוקים של 500 מ”ל. נדירים אך קיימים, הם בקבוקי הענק (3-15 ל’).

גוורצטרמינר – Gewürztraminer

הוא זן ענבים המשמש לייצור יינות לבנים, חצי-יבשים וארומטיים מאוד בדרך כלל.

מקור שמו של הזן הוא בשם הגרמני של העיירה האיטלקית טרמנו (איטלקית: Termeno sulla strada del vin ; גרמנית: Tramin an der Weinstraße) הנמצאת בצפון איטליה, במחוז טרנטינו – אלטו אדיג’ה ו”גווירץ” פירושו ארומטי או מתובל.

זינפאנדל- Zinfandel

יין אדום כבד. זן שהיין המיוצר ממנו פירותי מאוד, החשוב ביותר בארה”ב והנפוץ ביותר בקליפורניה, משמש  לעיתים לייצור יינות לבנים עשירים בטעם.

זינפנדל הוא ענב יין ממוצא איטלקי או קרואטי. הגידול הגיע לארצות הברית עם מהגרים מדרום איטליה באמצע המאה ה-19, ומשמש כיום לייצור יינות אדומים וליינות סמוקים פופולריים המכונים זינפנדל לבן.

חומציות

חומציות היא תכונה המעניקה ליין חלק מטעמו במידה הנכונה וביחסים הנכונים ותורמת לאיזון עם האלכוהול, נוסף לרעננות וטריות.

החומציות מבטיחה ליין את היכולת להתיישן, בעיקר חומצת טנין, עודף חומציות לעומת זאת פוגם באיכות היין ובטעמו.

לרמת החומציות חשיבות רבה בקביעת מועד הבציר, היות והיינן שואף לאיזון האופטימלי בין רמות החומצה לכמות הסוכר בענבים.

טמפרטורת החדר

מונח המתייחס לטמפרטורת הגשה של יין, בדרך כלל של יין אדום.

מכיוון שלכל מקום בעולם טמפרטורת חדר שונה, יש להקפיד על טמפרטורת הגשה של 18-20 מעלות צלזיוס עבור יין אדום. בפועל הכוונה היא לטמפרטורה של חדר באזור פריז.

טרואר

הפירוש המילולי הוא קרקע בצרפתית.

היות ומאמינים שהיין מגיע לטעמו המיוחד בהשפעת הקרקע, הטופוגרפיה והמיקרו אקלים והם סך הגורמים המשפיעים ,שיש למקום הגידול על היין.

יש חשיבות רבה לחלקת הכרם בה גדלו הענבים.

ייננים ברחבי תבל מייחסים חשיבות עליונה לאיתור פיסות קרקע בעלות טרואר מצטיין, שיעניקו לענבים את התכונות שמהן ניתן יהיה לייצר יין משובח.

ערבובים – Blending

ההרכב הסופי של היין מתקבל ע”י ערבוב  יינות שונים מכרמים שונים (למעט יינות שבהגדרתם הם single vineyard).

עפיצות

תחושת פרי בוסר ,מונח המציין תחושה של יובש בחיך הנגרם מריבוי של טאנינים ביין. חלק מהיינות האדומים עשויים להיות עפיצים, כאשר יין משופע בטאנינים פוגש בפה חלבונים המצויים בבשר. 
נהוג לייחס מושג זה ליינות אדומים.

רוזה

רוזה הוא יין שצבעו ורדרד, המונח רוזה מתייחס ליינות בעל גוון ורוד/כתום המיוצרים מענבים אדומים.

תהליך הייצור דומה לזה של יין לבן, לכן יינות רוזה עשויים להכיל רמות יובש/מתיקות כמו של יין לבן.

תהליך הייצור של יינות רוזה, נעשה באמצעות השרייה של הקליפות יחד עם התירוש למספר שעות, במטרה לקבל את אותו צבע סמוק ורדרד.

יינות רוזה פופולאריים במדינות כמו ספרד ודרום צרפת, בשנים האחרונות הוא צובר פופולאריות גם בישראל. 

כוס יין ייעודית למה זה טוב?

יש אנשים שמבינים בעפיצות, טאנינים וגוף. לעומת זאת, יש כאלה שרמת ההתמצאות שלהם ביין מסתכמת באדום לעומת לבן. בין אם אתם משתייכים לקבוצה הראשונה ובין אם לשנייה, יש טריק אחד שישדרג את חווית השתייה שלכם בקלות יחסית. מומחי יין כבר יודעים את הסוד, הגיע הזמן שגם אתם.

אז פנו מקום בארון והכינו את עצמכם למהפך בתרבות היין הביתית: כוסות יין ייעודיות.

כוס ייעודית – למה זה טוב?

אולי תתפלאו לדעת, אבל לצורת הכוס יש השפעה על טעם היין, מכיוון שהיא קובעת את אופן מגע היין בלשון ובחיך. מיתוס חלוקת הטעם בלשון כבר הופרך זה מכבר, אבל המדע מאשר שלאזורים שונים של הלשון יש רגישות יתר לטעמים שונים.

כוסות ליין

כדי להדגיש את טעם היין – חמיצות, מתקתקות, פירותיות – כדאי לכוון לאזור הרגיש לטעם זה.

כל יין מתהדר בתכונות שונות של טעם, חומציות, רמת אלכוהול ועוד כל מני דברים טובים ולכן כדאי להתאים לו את סוג הכוס המדגישה את הייחודיות שלו. לשמחתנו, ברמן אנונימי הואיל בטובו לתת לנו קצת מושג על כוסות היין השונות, כדי שתוכלו לשדרג את מפגש היין הביתי הבא שלכם.

כוסות יין

הכוס הראשונה היא כוס היין הרב תכליתית, זו שכנראה נחה אצלכם בארון. מומלצת בעיקר לשתיית יין לבן. הגביע קטן, מה שמונע את התחממות היין, וכן נמוך כך שנשמרת קרבה מתמדת בין אף השותה לבין היין, להעשרת ניחוחות קלילים האופייניים ליינות לבנים.

יינות מומלצים: סוביניון בלאן, פינו גריג’יו, ריזלינג.

כוסות בורגנדי

הבאה בתור היא כוס בורדו, המותאמת במיוחד ליינות אדומים כבדים הטיפוסיים לחבל בורדו, ומכאן שמה. כוסות אלה גבוהות ורחבות יותר מחברותיהן הרב תכליתיות, ומספקות מרחב חימצון הנחוץ לריכוך ופתיחה של יינות אדומים בעלי גוף מלא. מפתח הכוס מכוון את היין לחלקו האחורי של הפה.

יינות מומלצים: קברנה סוביניון, מרלו, זינפנדל.

כוסות בורגנדי הן כוסות עגלגלות למדי ורחבות במיוחד, ומפתחן הצר יותר מאפשר ליין לחזק את הניחוח שלו טרם השתייה. מושלמת ליינות אדומים עם גוף קליל עד בינוני. מפתח הכוס מכוון את היין לקצה הלשון.

יינות מומלצים: שרדונה, פינו נואר.

ואחרונה ברשימה, כוס שמפניה (חליל), המתאימה ל… נכון! יינות מבעבעים! תשכחו ממגדלי השמפניה המטופשים המורכבים מכוסות רחבות-מפתח. גביע שמפניה אמיתי הוא צר וגבוה, מה ששומר על קרירות היין ומכוון את הבועות כלפי מעלה והיישר אל הלשון.

כוסות שמפנייה

יינות מומלצים: מבעבעים למניהם.

אין ספק שהתאמת הכוס לסוג היין תשפר מהותית את חוויית השתיה שלכם. בחירה בכוס המתאימה תעצים את טעמי היין ותדגיש את תכונותיו. כדי להבטיח שהכוס שבחרתם בקפידה תמשיך לשרת אתכם למשך זמן רב, ראוי לטפל בהן כראוי: ניקוי בנפרד משאר כלי האוכל, באמצעות מברשת ייעודית שתמנע שריטות והדבקות שיירים זרים, ולאחר מכן ייבוש באויר.

רוצים להיראות אפילו יותר מבינים ביין? הקפידו למלא את הכוס עד קו הרבע או השליש לכל היותר, לצורך פתיחתו והעשרת הטעמים. שימו לב גם לטמפרטורה הנכונה עבור סוג היין שאתם מגישים – יין בטמפרטורת החדר שונה בטעמו מיין שזה עתה הוצא מן המקרר וכדומה.

למזיגה, הטו את היין באלכסון קל ואפשרו לו לזרום בעדינות אל הכוס. סיימו את המזיגה בסיבוב קל של פיית הבקבוק, למניעת נתזים.